Een logo zorgt dat uw bedrijf  herkenbaar is. De combinatie van vorm, kleur, naam en beeld zorgt ervoor dat een logo uw bedrijf of merk vertegenwoordigt en herkenbaar is voor iedereen.

Nike, McDonald’s of Schwarzkopf. Deze logo’s zorgen ervoor dat deze bedrijven overal herkent worden en dus dat het bedrijf ook duidelijk herkenbaar is.

Waar moet een logo aan voldoen? Wat zorgt nou precies voor een goed logo? Het belang van een goed logo wordt vaak onderschat. Een goed logo maken vraagt tijd en aandacht. Herkenbaar zijn, opvallen tussen de concurrenten. Samen met je bedrijfsnaam is een logo in veel gevallen namelijk ook wat (potentiële) klanten als eerste van je bedrijf meekrijgen. Een logo moet niet alleen meteen aanspreken, maar ook direct weergeven waar je bedrijf of merk voor staat.

Waar moet een logo aan voldoen?

Kleur

Elke kleur brengt zijn eigen sfeer en uitstraling met zich mee.
Felle kleuren zorgen dat je meteen in het oog springt van het grote publiek. Neutrale kleuren stralen vertrouwen uit.

Voor een juiste combinatie van kleuren, kiezen we één of meerdere basiskleuren. Deze basiskleur(en) hebben een bepaalde psychologische associatie en moeten aan laten sluiten bij de kernwaarden van het product of dienst. In onderstaande afbeelding staan de zeven basiskleuren met de bijbehorende emoties.

Lettertype

Een lettertype kan heel bepalend zijn voor de uitstraling van een logo. Wanneer gekozen wordt  voor een fijn handgeschreven lettertype, zal dit een vrouwelijkere uitstraling hebben dan  een groffer en groot lettertype. Verplaats u goed in de doelgroep en vraag wat voor hen aansprekend is.

In de basis zijn er eigenlijk twee soorten lettertypes: schreefletters en schreefloze letters.
Een schreef, ook wel bekend als serif, is eigenlijk het onderdeel van een lettertype dat aan de ‘pootjes’ van de letters uitsteekt. Een lettertype zonder die schreef wordt ook wel schreefloos, ofwel sans serif, genoemd.

De lettertypes met een schreef herken je door naar de uiteindes van een letter te kijken. bijvoorbeeld de letter ‘l’ met schreef. Hier zie je kleine horizontale dwars streepjes boven en onder aan de poot. Een schreefletter heeft dus een wat sierlijke uitstraling en een schreefloze letter een wat strakkere uitstraling.

Woordmerk en beeldmerk

Met een woordmerk bedoelen we een serie letters en/of cijfers. Deze tekens staan allemaal achter elkaar en hierbij gaat het absoluut niet om hoe deze tekens zijn vormgegeven. Maak je alleen gebruik van de naam van je bedrijf in een logo? Dan maak je gebruik van een woordmerk.

Voeg je een afbeelding toe aan je woordmerk? Dan spreek je van een beeldmerk. Door gebruik te maken van een sterk beeldmerk of icoon in je logo, creëer je een herkenbaar beeld bij je klanten. Dit is wat je natuurlijk wilt om op te vallen tussen al die andere bedrijven met misschien wel dezelfde producten of diensten. Een passende afbeelding bij een logo is natuurlijk ook heel erg belangrijk, want dit is dan gelijk het beeldmerk van je bedrijf en/of organisatie. Je kunt er ook voor kiezen om een combinatie te maken tussen een lettertype met een afbeelding erbij.

Tijdloos

Een goed ontworpen logo is tijdloos. Dat betekent eigenlijk dat je logo over tien jaar nog steeds mee kan gaan. Is het logo wel écht tijdloos?.In vorm, lettertype en kleur?  Bij een tijdloos logo kunnen er kleine aanpassingen worden gedaan om mee te gaan met tijd en nieuwe trends. We kunnen het logo stileren.

Eenvoudig en veelzijdig

Het is vooral belangrijk dat het logo eenvoudig wordt gehouden.  Een goed logo zorgt ervoor dat een klant het logo van je bedrijf gelijk herkent en is veelzijdig te gebruiken. Misschien wil je dat potentiële klanten in één oogopslag kunnen zien wat je bedrijf aanbiedt of waarvoor het staat.
Een logo moet voor diverse media-uitingen te gebruiken zijn. Zowel ook zichtbaar zijn in bijvoorbeeld de e-mailhandtekening, maar ook goed staat op enveloppen, facturen  en vlaggen.

De klant moet een goed gevoel krijgen bij het zien van het logo en zich hierin kunnen herkennen. Zij moeten uiteindelijk een eventuele aankoop doen of een dienst afnemen.