Wij zijn bijvoorbeeld gecertificeerd als FSC organisatie. Dat wil zeggen dat het papier wordt gewonnen uit beheerde bossen met respect voor de natuur en milieu. Diezelfde zorg proberen we uit te stralen door en vanuit de Prefix organisatie. Dit is geen standaard verhaal over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Dit is een uniek verhaal over Mensgericht en Mindful Verantwoord Ondernemen (MMVO).
Bij Prefix werken wij volgens de principes van mindfulness. Wij zijn er in 2012 mee begonnen. We hebben onze medewerkers een opleiding meditatie en mindfulness voor beginners aangeboden. Dat was facultatief – als men niet wilde dan was het ook goed. Maar iedereen deed uiteindelijk mee.
De gevolgen hadden impact. Zowel in ons beroeps- als persoonlijk leven. Mindfulness betekent dat we het huidige moment met volle, niet oordelende aandacht bekijken. Niet meer reageren maar bewust antwoorden. Klinkt eenvoudig maar is het niet.
Niet meer reageren vanuit automatismen, maar antwoorden met gevoel voor de situatie van de ander (klant, collega, leverancier, bode).
Mediteren? Het leek zweverig, en ja, we zijn Nederlanders dus we hebben een mening. Maar het werd meten=weten. Het enige wat we hebben gevraagd is: geef het een kans, volg het 8- weekse startprogramma en kijk wat er bij jezelf gebeurt.
Als bedrijven als Google met alleen maar techneuten er goede resultaten mee behalen, kunnen wij dat toch ook? Er is een massa aan wetenschappelijk onderzoek dat mindfulness op het werk onderbouwt.
Medewerkers voelen zich bestendiger tegen stress. Ze hebben meer veerkracht opgebouwd. Ze werken autonomer. Ze kregen meer zelfvertrouwen. Er wordt nauwkeuriger gewerkt. Er wordt nog meer gewerkt vanuit compassie.
Wat merkt de klant ervan? Wij werken nog bewuster vanuit de gedachte “wat zou ik als ik klant was van Prefix er van vinden?” Zou ik er blij van worden? Als we mindful de dozen dicht plakken met tape, dan wordt het netter verpakt. De klant ziet dat er tot op het laatst zorg is besteed aan het pakket drukwerk. Bij websites wordt steeds weer gekeken of dit het beste is dat we neer kunnen zetten voor onze klant.
En mindful de doos dichtplakken lijkt eenvoudig, maar als we met onze gedachten ergens anders zijn dan plakken we misschien niet de doos dicht op een manier zoals wij (als we klant waren) dat willen ontvangen. Waardoor het waarderings oordeel daalt.
Wat merkt de organisatie er van? Het ziekteverzuim ging spectaculair omlaag, de omzet steeg hard door het werken vanuit ons hart, we kregen betere en nieuwe inzichten voor het ontwikkelen van oplossingen vanuit het toevoegen van waarde. Het werd drukker maar die druk kon beter worden opgepakt.
Wat merken de medewerkers er van? Ze zitten gewoon beter in hun vel, er is een groter gevoel van welzijn en welbehagen. En dat blijft niet alleen: ze geven aan dat ze bijvoorbeeld leukere ouders en partners zijn geworden. Gewoon omdat ze zich beter verbonden voelen. Met hun gezin, met elkaar, met ons en met u.