Typografie,  is de kunst van het vormgeven, zetten en drukken en weergeven van tekst, zowel voor functionele als esthetische doeleinden.  Daarbij speelt de opmaak van tekstblokken, de bladspiegel alsook de keuze van lettertypen, vette en cursieve varianten, witruimte en interpunctie een belangrijke rol. Typografie dient rekening te houden met het medium en doel van de geschreven teksten. Deze stellen verschillende eisen voor leesbaarheid en opvallendheid. ∼ Wikipedia

De uitreiking van de Oscar voor Beste Film ging volgens elk (film-)scenario vreselijk de mist in. De verkeerde film (La La Land) werd als winnaar omgeroepen. Terwijl de verkeerde winnaars op het podium bezig waren met hun overwinningstoespraken, werd bekend dat een andere film (Moonlight) echt had gewonnen.

Faye Dunaway en Warren Beatty kregen de vekeerde envelop met daarin de verkeerde kaart (die van Beste Actrice). Warren Beatty aarzelt omdat hij door heeft dat er iets niet goed gaat; Faye Dunaway leest de verkeerde kaart en roept, gedwongen door de opmaak en het lettertype, de verkeerde tot Beste Film uit.

De informatie op de envelop en de kaart moet beschreven worden op een manier zodat het direct kristal helder is voor de lezer wat de bedoeling is. Allereerst was de envelop eigenlijk slecht leesbaar: gouden bedrukking op een karmijnrode ondergrond omkadert door een rechthoek draagt niet bij tot leesbaarheid.

De envelop zag er zo uit – lijkt niet leesbaar en niet duidelijk genoeg in de zenuwslopende setting van een uptempo omgeving van een live tv uitzending.

 

De Amerikaanse designer Benjamin Bannister heeft de verkeerde kaart de opmaak en typografie gegeven zoals wij als ontwerpers hadden willen maken. En dat maakt precies duidelijk wat het had moeten en kunnen zijn. Hieronder links de gebruikte oude kaart, rechts de juiste nieuwe kaart.

Een bewerking van Benjamin Bannister van de Oscar kaart in de juiste typografie en opmaak.

De volgende redenen zitten achter het goede ontwerp:

  1. De woorden “the Oscars’moeten worden vervangen door het iconische oscar logo van de gouden man. Dan hoeft men ook minder te lezen. Het Oscar logo hoeft niet boven aan. Iedereen weet waarom het gaat dus daarom verhuist het Oscar logo naar beneden en wordt kleiner afgedrukt.
  2.  De categorie ‘beste actrice’ verhuist naar boven zodat dat als eerste gelezen wordt en zodat iedereen weet waar over het gaat.
  3.  De naam Emma Stone is groter en duidelijker afgedrukt dan de film waarin zij schittert. Dat geeft dus geen verwarring – ook niet bij live tv-opnamen.

Belangrijk is daarom om goed met elkaar te overleggen over doel, doelgroep en het voorkomen van akelige misverstanden. Zorg dus vopr een goede en juiste typografie.

Wij hebben daar verstand van. Typografie is een vak. Ons vak. Prefix Media.